fbpx

Ako získať ZÁKAZNÍKA NA JEDEN KLIK?

Naštartujte svoj biznis s online reklamou

Úspešný copywriting v B2B: 5 tipov ako byť najlepší
Patrik Bíreš
18. February 2021

Copywriteri v B2B a B2C segmente majú spoločný cieľ: produkovať vysoko kvalitný obsah na zaujatie publika a v konečnom dôsledku sa podieľať na podpore predaja. 

Okrem tejto základnej podobnosti však medzi týmito dvoma segmentmi existuje niekoľko významných rozdielov, na ktoré si musia copywriteri dať pozor. 

V prechádzajúcom blogu sme si prebrali copywriting v kocke. V tomto blogu pôjdeme hlbšie a pozrieme sa na hlavné rozdiely medzi písaním B2C – B2B a podelíme sa o niektoré taktiky pri vytváraní obsahu B2B, ktoré vás odlíšia od konkurencie. 

Špecifiká publika

Keď tvoríte pre B2C, tak zvyčajne píšete, aby ste oslovil jednu osobu. Ak napríklad predávate dámsku módu, rozhodnutie o kúpe produktu je iba na cieľovom zákazníkovi a nie na kolektívnom rozhodnutí.

S tvorbou obsahu v B2B segmente je to však iné. B2B copywriting je založený hlavne na tvorbe obsahu pre spoločnosť ako celok. Tvorcovia rozhodnutí nie sú vždy tí, ktorí používajú váš produkt. Napríklad vedúci obchodného oddelenia môže vybrať nový softvér pre tím predaja, aj keď nie je predajcom. 

Ciele

Písanie B2B a B2C sa niekedy zameriava na rôzne ciele.

Aj keď sa pri písaní B2B aj B2C zvyčajne jedná o budovanie povedomia o značke a podporu nárastu konverzií, tak v B2B segmente sa niekedy tvorba obsahu môže sústrediť viac na vytváranie hlbších myšlienok k značke. 

Predtým ako začnete písať, je nevyhnutné mať vopred jasno v cieľoch týkajúcich sa obsahu. 

Hodnotová ponuka

Ak pri písaní B2C vyhovuje používateľom vami vytvorený obsah a cítia sa emocionálne zainteresovaní, je pravdepodobnejšie, že si kúpia váš produkt.

Pri B2B sa obsah musí zamerať na propozíciu zameranú na najvyššiu hodnotu. Firmy musia mať istotu, že produkt stojí za ich investíciu a že ponúkate vyššiu kvalitu ako vaši konkurenti. 

#5 tipov ako byť najlepší copywriter v B2B segmente

Pokiaľ už poznáme rozdiely medzi B2C a B2B copywritingom,tak sa môžeme zoznámiť s taktikami písania. Písanie pre B2B je jedinečnou výzvou, ktorú je potrebné niekedy zvládnuť. Dobrou správou je, že aj keď nie ste vyloženým odborníkom na copywriting, existujú stratégie a tipy, ktoré vám pomôžu uspieť. 

#1 Plán je základ

Je nevyhnutné mať vytvorený redakčný kalendár, aby ste mali prehľad kedy aký obsah budete vytvárať.  Redakčný kalendár nám dá odpoveď aj na to ako vytvorený obsah zapadá do vašej celkovej stratégie.

Než začnete písať, je nevyhnutné určiť úlohy a stupeň zapojenia každej zúčastnenej strany. Napríklad možno budete potrebovať súhlas marketingových manažérov, čas potrebný na vypracovanie článku, čas na revízie a vytvorenie grafického dizajnu. Mali by ste tiež sledovať súčasnú situáciu v oblasti, ktorej sa pohybujete a tak zohľadňovať sezónne trendy. 

Nasledujúce tipy vám môžu pomôcť vytvoriť jasnú strategickú časovú os:

  • Informujte každého člena tímu (interného aj externého) najmenej niekoľko týždňov vopred, aby ste sa uistili, že sú k dispozícii a že môžete dodržať termíny.
  • Zostavte plán meškaní. Na každý úkon si vyhraďte dostatok času. 
  • Revízie, všetko od obrysov až po samotný príspevok a grafické návrhy by sa mali skontrolovať dvakrát alebo dokonca trikrát. 

# 2 Dive deeper – Research

Thorough research is the alpha and omega of successful B2B copywriting. Which even one mistake in the content will cause people to lose confidence in your brand. True and relevant information is the foundation on which to build. If you are not 110% sure, contact an expert you trust to advise you.

Nasledujúce tipy vám môžu pomôcť zefektívniť výskum a vytvoriť presný a dôveryhodný obsah:

  • Používajte kvalitné oficiálne zdroje.
  • Výskum viacerých zdrojov. Nikdy nebude na škodu čerpať z viacerých zdrojov. 
  • Nechajte čítať obsah iným členom tímu. Aj keď ste odborník, nikdy to nie je zlý nápad. Môže sa stať, že niektoré závery budú nesprávne formulované alebo budú obsahovať niečo, čo ste náhodou prehliadli.

#3 Zrozumiteľná štruktúra

Skvelý nápad a dôkladný výskum sa dá rýchlo pokaziť pomocou príspevku, ktorý nie je dobre štruktúrovaný alebo je ťažko čitateľný. Štruktúra a formát významne ovplyvňujú hodnotu vašich vecných argumentov a SEO. 

Nasledujúce tipy vám môžu pomôcť vylepšiť štruktúru a formátovanie:

  • Pri výbere formátu zvážte, ako téma ovplyvňuje vašu stratégiu. Zložitejší technický obsah môže napríklad fungovať lepšie ako “biela kniha” miesto príspevku na sociálnych sieťach. 
  • Zamerajte sa na vytváranie štruktúr, ktoré majú prirodzený vývoj a uprednostňujú čitateľnosť. Ak používatelia uvidia obrovský blok textu, ktorý nie je rozdelený na časti, pravdepodobne budete čeliť vysokému “bounce ratu”.
  • Uistite sa, že informácie a argumenty sú predložené v logickom postupe.

#4 Bez kvalitného vizuálu to nepôjde 

Keď ľudia premýšľajú o obsahu B2B, majú sklon sústrediť sa na písomný aspekt tvorby obsahu. Písanie však nie je jedinou časťou rovnice. Nemôžete si dovoliť ignorovať grafiku a videá, pretože sú často ideálne na zjednodušenie pochopenia obsahu.

Napríklad výukové programy môžu byť obzvlášť cenné vo forme videa, pretože poskytujú dôkladnejší a jednoduchší návod. Namiesto toho, aby ste do blogového príspevku vložili komplexné údaje, vytvorí sa infografika, vďaka ktorej budú informácie vizuálne príťažlivejšie a pomôžu používateľom obsah uchopiť efektívnejšie.

Zvážte nasledujúce taktiky, aby ste vizualizáciu zefektívnili:

  • Upravte písomný obsah na vizuálny a naopak. Úpravou existujúceho obsahu môžete zvýšiť hodnotu oboch formátov. 
  • Zdieľajte vizuálny obsah na platformách sociálnych sietí. 
  • Vytvorte značku infografiky. Infografika môže priniesť zdieľanie alebo dokonca spätné odkazy. Posilnite svoju reputáciu značky tým, že na infografickom obrázku uvediete názov svojej značky a logo. 

#5 Optimalizovať sa oplatí (SEO)

Obsah by mal byť optimalizovaný pre vyhľadávanie hlavne vtedy, keď sa príspevok alebo zdroj zameriava na predaj alebo myšlienkové posolstvo.

Sila konkurencie medzi spoločnosťami v B2B segmente môže byť často vyššia ako v prípade B2C. Z tohto dôvodu musíte venovať zvýšenú pozornosť SEO, aby bola akákoľvek kópia obsahu, ktorú vytvoríte, efektívna a do istej miery originálna.

Odporúčame vyskúšať aspoň jednu z nasledujúcich možností:

  • Vyberte kľúčové slová, ktoré môžu vaši zákazníci reálne vyhľadávať. Niekedy je lepšie umiestniť sa v prvej päťke na 100 vyhľadávaní mesačne, ako na stránke 11 pre kľúčové slovo so 100 000 vyhľadávaní mesačne. 
  • Pozrite sa na technické stratégie SEO. Ponorte sa nad rámec základného výskumu kľúčových slov a pozrite sa na lokálne vyhľadávanie kľúčových slov a štruktúru stránok, ktoré vám pomôžu zlepšiť vaše hodnotenie.
  • Ak môžete hosťovať na iných weboch, často môžete získať spätný odkaz na svoje stránky, čo môže zvýšiť váš potenciál v hodnotení SERP. 
  • Optimalizujte svoj názov a metapopis. Cieľové kľúčové slovo by ste mali použiť v obidvoch prípadoch na vytvorenie kontextu pre Google aj pre čitateľov. 

Suma sumarum

Rozdiel medzi B2C a B2B copywritingom je v istých aspektoch väčší v iných menší. Kľúčom k úspechu B2B copywritingu je tieto rozdiely rozoznávať a prispôsobovať tvorbu kvalitného obsahu pre cieľovú skupinu. 

Články zdieľajte medzi komunitou vašich fanúšikov na sociálnych sieťach. 

Užitočným krokom pre vás môže byť aj audit webových stránok a vášho pôsobenia v online svete. Pomôže vám odhaliť skryté slabé miesta vášho webu alebo marketingu z pohľadu jej návštevníka a niekoľkými jednoduchými krokmi na zvýšenie konverzného pomeru, čo v konečnom dôsledku znamená viacej zákazníkov.

OnlineBird Marketing Agency specializes in helping small businesses and companies . You can find free help and consultation at this link. If you need help creating your new digital strategy, contact OnlineBird.sk and get a free audit of your website. 

Pri písaní tohto blogu som sa inšpiroval myšlienkami Dariny Andronovovej.

Prečítajte si tiež

Viete čo je to AIDA?

Viete čo je to AIDA?

Okrem toho, že je to známa cukráreň v Košiciach, tento pojem je dobre známou skratkou v marketingovom svete. AIDA je marketingový komunikačný model, ktorý vychádza zo zákazníckeho správania, resp. z...

read more