fbpx

Ako získať ZÁKAZNÍKA NA JEDEN KLIK?

Naštartujte svoj biznis s online reklamou

Viete čo je to AIDA?
Patrik Bíreš
7. July 2021
AIDA

Okrem toho, že je to známa cukráreň v Košiciach, tento pojem je dobre známou skratkou v marketingovom svete. AIDA je marketingový komunikačný model, ktorý vychádza zo zákazníckeho správania, resp. z fáz, v ktorých sa spotrebiteľ aktuálne nachádza.

AIDA

AIDA na základe nákupnej fázy definuje správanie zákazníka a reflektuje jeho potreby. Môžete sa stretnúť aj s modelom “See-Think-Do-Care”, ktorý vychádza z podobnej psychológie. AIDA prináša individuálny pohľad na marketingovú komunikáciu v závislosti od fázy nákupného správania spotrebiteľa. Zjednodušene povedané, inak komunikujeme, keď oslovujeme masu ľudí, ktorá nás nepozná a inak, ak oslovujeme zákazníka, ktorý si prehliada náš produkt a premýšľa nad tým, či si ho kúpi od nás, alebo od konkurencie. 

 

Čo znamená skratka AIDA (+R)? 

A – awareness

I – interest

D – desire

A – action

R – retention

 

AWARENESS vyjadruje povedomie o značke.

Predtým, než potenciálnym kupcom odkomunikujete výhody vášho produktu (napríklad, že pri výrobe mestskej obuvi používate najkvalitnejšie materiály, a že je to ergonomická obuv vhodná pre deti aj dospelých), potrebujete zákazníkov najprv zaujať. Darmo budete ukazovať výhody produktu, keď vás ani nepoznajú. 

Zaujmite pútavou grafikou a komunikujte plošne – pre široké masy ľudí “Kvalitná barefoot obuv pre každého”. Oni zatiaľ netušia, že vašu obuv potrebujú. Ale keď budú vašu značku postupne vnímať, spomenú si na vás, keď takú obuv budú hľadať. Minimálne ak ju zbadajú v obchode, spoja si ju s vašou značkou a prvotnou komunikáciou, ktorá ich zasiahla vo fáze “povedomie o značke”. Rozpoznajú vás

Marketingové nástroje: billboard, bannerová reklama, reklama na sociálnych sieťach.

 

INTEREST, alebo záujem

Je to dôležitá fáza, v ktorej sa potenciálny zákazník začína zaujímať o váš produkt alebo službu. V tomto momente mu odkomunikujte hlavné výhody vášho sortimentu. Prezentujte výnimočné vlastnosti, materiály a výhody spolupráce s vašou značkou. 

Marketingové nástroje: video, prezentácia, produktový leták, newsletter, podcast.

pay by card

DESIRE- túžba

Kľúčová etapa v nákupnom rozhodovaní spotrebiteľa. Vašu značku pozná a taktiež výhody vašich produktov. Ale prečo by si mal obuv kúpiť práve od vás? Teraz sa musíte zamerať na psychológiu človeka a jeho nákupné rozhodovanie. Povedzte mu, prečo bez vášho produktu nemôže existovať. Prečo ho potrebuje, v čom zlepší kvalitu jeho života, aký problém nim vyrieši. V tomto momente vytvárate túžbu po vašom produkte. 

Marketingové nástroje: testovanie výrobkov, deň otvorených dverí, blog, sociálne siete, príbehy spokojných ľudí, ktorí vlastnia produkt, referencie zákazníkov.

 

ACTION- akcia

Najdôležitejšia fáza. Tento moment je pre zákazníka kľúčový. Presvedčili ste ho a chce u vás nakúpiť. Fáza akcie by mala byť pre zákazníka príjemnou cestou a “doklepnutím” jeho nákupnej cesty (buyer´s journey). Spríjemnite mu tento akt najviac ako sa dá. V ceste by nemali stáť žiadne prekážky. Ak nakupuje online, mal by jednoducho nájsť tlačidlo, kde uskutoční nákup. Blokovať by ho nemalo dlhé načítanie stránky, ani neprehľadné podmienky. 

Uvedomte si, že v dnešnej dobe vyhrávajú rýchle riešenia. Aj 3 sekundy môžu byť pre kupcu rozhodujúce. Uistite sa, že vám funguje platobná brána, že máte prehľadný nákupný košík, že údaje o platiteľovi sa dajú uložiť (pre budúce nákupy) a že po nákupe dostane potvrdzujúci email. Toto je len zlomok detailov, pre ktoré sa kupca rozhodne u vás nakúpiť, alebo sa už nikdy nevrátiť

Marketingové nástroje: dostupné CTA buttons (tlačidlo pre akciu), fungujúci e-shop, v prípade kamennej prevádzky je to ochotný personál a rýchle konanie. Reklamačné podmienky, darček či zľava pri nákupe, atď.

 

RETENTION/CARE

Fáza starostlivosti. Po tom, čo ste získali nového zákazníka, nezabudnite mu dať najavo, že vám na ňom záleží a že budete radi, ak u vás opäť nakúpi. Je to dôležitá a mnohokrát prehliadaná fáza. Možno ste si všimli, že niektoré veľké spoločnosti odmeňujú najmä nových zákazníkov, ale pre tých dlhoročných neposkytujú takmer žiadne výhody. Zvoľte odlišnú stratégiu a starajte sa o všetkých. Prečo by vaši zákazníci mali nakupovať u konkurencie? 

Marketingové nástroje: newsletter, zľavové kupóny, výhody pri ďalších nákupoch, vernostné karty, špeciálna alebo limitovaná ponuka len pre existujúcich zákazníkov.

 

Aká je vaša stratégia? Komunikujete vhodne v pravý moment?

Ak by ste s marketingovou stratégiou chceli pomôcť, viete na koho sa môžete obrátiť. Onlinebird vám pomôže definovať fázy a správne nástroje pre tú najlepšiu nákupnú cestu vašich zákazníkov. 🙂

 

Prečítajte si tiež

Čo je to SERP? Ako ho využijem pre svoj biznis?

Čo je to SERP? Ako ho využijem pre svoj biznis?

Prečo je vyhľadávanie v Googli také intuitívne a častokrát jednoduché? Môže za to šikovný “algoritmus” SERP, vďaka ktorému môžeme byť vaše vyhľadávanie na webe pohodlné. Skratka SERP je vytvorená z...

read more